W poniższym pięćdziesięciominutowym filmie przeprowadzam procedurę startową samolotu Antonov An-2 w symulatorze X-plane, zgodnie z polską Instrukcją Użytkowania w Locie realnego samolotu An-2. Procedura wykonana wraz z urządzeniem do śledzenia ruchów głowy TrackIR, z zsynchronizowaną kamerą zewnętrzną, ze zdigitalizowaną wersją instrukcji z 1963 roku i dźwiękową symulacją pracy radia lotniczego.
Model An-2 RedEyes w symulatorze X-Plane dość wiernie oddaje realny samolot – po takiej prezentacji łatwiej docenić ogrom pracy, którą włożyli twórcy w powstanie wirtualnej kopii tej maszyny. Na końcu filmu dostępne są loty Antonowem nad fotosceneriami wysokiej rozdzielczości ZL18/19.
Poniższe zrzuty pochodzą z filmu – zawarte regiony:
Alpy Szwajcarskie
Afryka
Krótko o An-2
An-2 jest dopuszczony do lotów dziennych i nocnych, z widocznością i bez widoczności ziemi. Jest napędzany dziewięciocylindrowym, czterosuwowym, gaźnikowym silnikiem ASz-62IR. Zasięg samolotu: około 1000 km. Dopuszczalna masa do startu: 5,5 tony. Prędkość maksymalna: 250 km/h. Zużycie paliwa: około 180 litrów na godzinę lotu. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1949 roku. W 1960 rozpoczęła się produkcja licencyjna w Polsce w zakładach WSK PZL Mielec, gdzie powstało najwięcej samolotów tego typu. Polacy wybudowali ponad 12 tysięcy Antków, które można spotkać w prawie każdym regionie naszego globu.
Film z wykonania procedury startowej
Fragmenty Instrukcji Użytkowania w Locie
Poniżej link do specjalnie przygotowanego przeze mnie pliku PDF (w klimacie okresu powojennego) z fragmentami oryginalnej, polskiej Instrukcji Użytkowania w Locie z 1963 roku, które pozwolą na samodzielne wykonanie tej procedury identycznie jak w powyższym filmie.
An-2 w najnowszej wersji X-Plane 11
Jestem w posiadaniu fanowskiej wersji modelu Red Eyes An-2, która działa w najnowszym X-Plane 11 (11.30+) i posiada:
- rozwiązany problem z kołowaniem,
- rozwiązany problem z temperaturami wskazań (działa jak w XP10),
- usunięte błędy 3D oryginalnego modelu – pod stopami i na wolancie w VC,
- cząsteczkowy, dużo lepszy od poprzedniego, efekt wydobywających się spalin,
- znacznie wyraźniej świecące lampki sygnalizacyjne,
- odbicia wykorzystujące silnik XP11.
Jedyną różnicą w działaniu, w stosunku do XP10, jest brak problemów z uruchomieniem silnika – odpala od razu po uruchomieniu rozrusznika bez ręcznego pompowania/zwiększania ciśnienia paliwa.
Model udostępnię do pobrania osobom, które posiadają dowód zakupu wersji dla XP10. Model nie zadziała bez aktywacji poprzedniej wersji, ponieważ wymaga klucza, który w archiwum nie jest umieszczony. Proszę pisać na adres e-mail podany na stronie kontaktowej.
Serdecznie polecam zakup tego szczegółowo wykonanego modelu.
