Loty na nowym typie

Od 2007 roku w swoich czeskich (ultralekkich) uprawnieniach posiadałem tylko jeden typ samolotu: CH-601 Zodiac – ponieważ na nim się szkoliłem i również dlatego, że w Polsce ten samolot był bardzo popularny. Obecnie jednak rzadko można spotkać nowe modele tego typu, a ponieważ pilnuję młodego wieku maszyn i ponieważ ostatnio w Czechach podwyższyli nam maksymalną masę startową z 450 kg do 600 kg, pomyślałem o nowym typie i zainteresowałem się samolotami LSA z rodziny SportCruiser, Roko, Bristell i PiperSport. To nowoczesne dolnopłaty, posiadają szeroką, obszerną, wygodną kabinę (najszerszą w swojej klasie), nowoczesny kokpit, klapy sterowane elektrycznie i świetne właściwości lotne przy maksymalnej prędkości 250 km/h.

Fotografie przedstawiają wygodę i obszerność kabiny oraz piękno samego modelu :)
Fotografie przedstawiają wygodę i obszerność kabiny oraz piękno samego modelu :)

Od znajomego czeskiego pilota dowiedziałem się, że na samolocie Roko NG6 odbywają się szkolenia na pięknie położonym lotnisku Frýdlant nad Ostravici – LKFR. Samolot co prawda w wersji UL, ale to jednak ten sam model i pierwsze doświadczenia w pilotażu lewą ręką na nowoczesnym płatowcu (Zodiaka pilotuje się prawą ręką). Szkolenie na typ odbyło się w języku angielskim – szybko i sprawnie :) i po wymaganych godzinach ćwiczebnych mogłem rozpocząć loty solo. Poniżej wideo i dwa krótkie fragmenty tych lotów:

Samolot Roko Aero NG6 został zaprojektowany przez twórcę samolotu SportCruiser Jiříego Konečnýego. Różnice między tymi modelami są jednak tylko kosmetyczne.

test
W samolocie Roko NG-6 na lotnisku Frýdlant nad Ostravici

Ciekawostka: w polskim odpowiedniku czeskiej licencji pilota samolotów ultralekkich – Świadectwie Kwalifikacji Pilota Samolotu Ultralekkiego UAP(L), pozostaje nadal dozwolone tylko 450 kg MTOW. Na licencji czeskiej można latać w Europie (w tym i w Polsce, co nie jest oczywiste, bo ta zmiana dotarła do Polski niedawno) na samolotach 600 kg MTOW, czyli na takich, którymi przy polskich uprawnieniach można operować dopiero na pełnej licencji turystycznej PPL(A).

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.