Od 2007 roku w swoich czeskich (ultralekkich) uprawnieniach posiadałem tylko jeden typ samolotu: CH-601 Zodiac – ponieważ na nim się szkoliłem i również dlatego, że w Polsce ten samolot był bardzo popularny. Obecnie jednak rzadko można spotkać nowe modele tego typu, a ponieważ pilnuję młodego wieku maszyn i ponieważ ostatnio w Czechach podwyższyli nam maksymalną masę startową z 450 kg do 600 kg, pomyślałem o nowym typie i zainteresowałem się samolotami LSA z rodziny SportCruiser, Roko, Bristell i PiperSport. To nowoczesne dolnopłaty, posiadają szeroką, obszerną, wygodną kabinę (najszerszą w swojej klasie), nowoczesny kokpit, klapy sterowane elektrycznie i świetne właściwości lotne przy maksymalnej prędkości 250 km/h.
Od znajomego czeskiego pilota dowiedziałem się, że na samolocie Roko NG6 odbywają się szkolenia na pięknie położonym lotnisku Frýdlant nad Ostravici – LKFR. Samolot co prawda w wersji UL, ale to jednak ten sam model i pierwsze doświadczenia w pilotażu lewą ręką na nowoczesnym płatowcu (Zodiaka pilotuje się prawą ręką). Szkolenie na typ odbyło się w języku angielskim – szybko i sprawnie :) i po wymaganych godzinach ćwiczebnych mogłem rozpocząć loty solo. Poniżej wideo i dwa krótkie fragmenty tych lotów:
Samolot Roko Aero NG6 został zaprojektowany przez twórcę samolotu SportCruiser Jiříego Konečnýego. Różnice między tymi modelami są jednak tylko kosmetyczne.
Ciekawostka: w polskim odpowiedniku czeskiej licencji pilota samolotów ultralekkich – Świadectwie Kwalifikacji Pilota Samolotu Ultralekkiego UAP(L), pozostaje nadal dozwolone tylko 450 kg MTOW. Na licencji czeskiej można latać w Europie (w tym i w Polsce, co nie jest oczywiste, bo ta zmiana dotarła do Polski niedawno) na samolotach 600 kg MTOW, czyli na takich, którymi przy polskich uprawnieniach można operować dopiero na pełnej licencji turystycznej PPL(A).