Symulacja okrętu podwodnego

W dzieciństwie zafascynowała mnie symulacja okrętu podwodnego Aces of the Deep. Następna była silnie zmodowana seria Silent Hunter 3 i Silent Hunter 4 U-Boat Missions.
Silent Hunter 5 okazał się produktem bardzo uproszczonym – na szczęście moderzy dość szybko przystąpili do prac, których uwieńczeniem była modyfikacja The Wolves of Steel. Nim jednak powstała, testowałem drobne, pojedyncze modyfikacje, które poprawiały poszczególne bolączki SH5. Efektem tego doświadczenia jest mój megamod, o którym niżej. W środowisku SUBSIM wszyscy jednak oczekiwali następcy tytułu HMS Marulken – Wolfpacka. Gdy już został wydany przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Założyłem grupę Steam Wolfpack Polska (aktualnie ponad 70 członków) i rozpoczęliśmy symulacje.

Poniżej zapis dwóch naszych sesji złączony w jedną, spójną historię. Po pięciu graczy na okręt, w użyciu dwa U-Booty, kooperacja, komunikacja głosowa, średnia wieku w grupie: 40 lat. Na początek jednak kilka klatek zachęcających do obejrzenia filmu, a niżej już sam film.











Ten film znalazł się na stronie głównej serwisu wykop.pl otrzymując 546 wykopów. Zobacz też inne wpisy z tego bloga, które trafiły na stronę główną.

Ten film, informacje o naszej grupie i ogólne informacje o Wolfpacku, znalazły się w artykule na portalu Interia.pl. Zachęcam do zapoznania się z tym artykułem.

Etilm – realistyczny megamod dla Silent Hunter 5

Poprawna instalacja modyfikacji The Wolves of Steel dla Silent Hunter 5, to droga przez mękę a dodatkowo nie wszystkie zawarte w niej mody odpowiadały moim potrzebom – tak powstała poniższa kompilacja łatwego w instalacji, lekkiego megamoda, który nie wymaga JOGSM. Napisałem prosty skrypt instalacyjny w formacie bat, który odpytuje użytkownika o wersję językową oraz o proporcje ekranu, a następnie trwale nadpisuje czystą wersję Silent Huntera 5 i pozwala na natychmiastową rozgrywkę. Moja kompilacja zawiera w sobie funkcjonalność częściowo zbliżoną do megamodu The Wolves of Steel – oczywiście znacznie ograniczoną, ale w przeciwieństwie niego:

  • nie wymaga patchowania plików .exe i .dll gry, co oznacza brak problemów z paskiem progresu i wykrywaniem zmodyfikowanego pliku sh5.exe przez serwery twórców gry i zachowana zostaje stabilność oryginału,
  • pozwala na używanie wykonanych przed instalacją modu zapisów gry,
  • jest lekka – nie wymaga silnego komputera,
  • nie wymaga dodatkowej konfiguracji poinstalacyjnej,
  • proces instalacji jest szybki i intuicyjny,
  • działa płynnie w Windows, macOS i Linux.

Funkcjonalność megamoda Etilm

Uwaga: wszystkie emblematy i pieczątki umieszczone wyłącznie ze względów historycznych.

Nowa kolorystyka mapy (mojego autorstwa) dużo czytelniejsza od dostarczanej z modem Wolves of Steal:


Tabele i dokumenty Kriegsmarine oraz rozszerzony podręcznik rozpoznawania celów:


Dużo lepsza kolorystyka i oświetlenie domyślnego (niezmodowanego) wnętrza U-Boota oraz brak podpowiedzi i otaczania ramką członków załogi:


Oryginalny RAOBF Kriegsmarine z ruchomym wewnętrznym pierścieniem – w bliskich potyczkach znacznie ułatwiający obliczanie kąta biegu celu:


Naturalny wygląd morza – tutaj tuż po wschodzie słońca:


Obie strony kalkulatora Kriegsmarine Attack Disk – oczywiście również ruchome pierścienie:


Nowy (własnej produkcji), statyczny i lekki ekran startowy – przy okazji wyłącza wszystkie początkowe filmiki znacznie skracając czas uruchamiania gry:


Lepiej oddane wyposażenie okrętu:


Rozszerzone polecenia dla członków załogi:


Narzędzia ułatwiające wyznaczanie kursu i wykreślanie pozycji wroga – w formie klasycznych przyrządów:


Poszerzona optyka peryskopowa:


Odsłuchana hydrofonem ilość obrotów na minutę zidentyfikowanego wcześniej celu pozwala na określenie jego prędkości z pomocą tabel:

Działają stacje radiowe oraz muzyka z gramofonu. Megamod posiada wiele innych dodatkowych funkcjonalności – pełna lista wykorzystanych modów znajduje się na końcu wpisu.

Etilm testowałem w Windows, macOS z CrossOver (w butelce wymagana instalacja oprogramowania: Internet Explorer 8 i najnowszych dostępnych DirectX i .NET Framework) oraz pod Linuxem z Wine.

Przed instalacją modyfikacji

  1. Podczas instalacji Silent Huntera 5 wybierz instalację niestandardową – dopiero wtedy uzyskasz dostęp do wyboru niemieckiego dubbingu. Domyślnie komendy wydawane są po angielsku i warto zastąpić je wersją niemiecką.
  2. Nie sugeruj się komunikatem „Twój system nie spełnia minimalnych wymagań tej gry” – to dość stary instalator, a gra będzie działała poprawnie.
  3. Spatchuj SH5 do wersji 1.2.0.
  4. Rozpocznij nową kampanię, pozostaw domyślne nazwisko kapitana, na początku animacji startowej naciśnij klawisz Esc i wybierz Wyjście do Windows.
  5. Wyedytuj notatnikiem plik Moje Dokumenty\SH5\data\cfg\CareerHistory.cfg zmieniając wartość false na true zmiennej HasCompletedTutorial – dzięki temu nie będziesz musiał przechodzić pierwszej misji – samouczka, ponieważ nie ma ona żadnego związku z wykonywaniem operacji po użyciu Etilm.
  6. Uruchom ponownie grę i ponownie rozpocznij nową kampanię tworząc właściwe już nazwisko kapitana i wybierając poziom trudności „Realistyczny”.
  7. W nowym oknie dialogowym „Czy chcesz pominąć instruktaż” wybierz opcję TAK.
  8. Po wczytaniu doku natychmiast zapisz grę i od razu wczytaj ten utworzony zapis – pozbędziesz się w ten sposób znanego powszechnie błędu gry, który m.in. uniemożliwia wymianę sprzętu w U-Boocie przed rozpoczęciem misji.
  9. Naciśnij prawy przycisk myszy, aby włączyć tryb rozglądania się w przestrzeni 3D.
  10. U oficera technicznego zakup hydrofon KDB (360 stopni) i usuń jedyną torpedę elektryczną, w jej miejsce wstawiając torpedę parogazową.
  11. Udaj się do oficera centrali po rozkazy – pomiń opis sytuacji i w okolicach Wielkiej Brytanii wybierz jeden z dwóch krzyży żelaznych, a następnie naciśnij przycisk z wnioskiem o zadanie.
  12. Naciśnij przycisk zamykający okno w prawym górnym rogu ekranu/mapy – pamiętaj o tym przycisku w następnych misjach, ponieważ po instalacji megamoda będzie on później nieco mniej czytelny.
  13. Raz jeszcze kliknij na oficera centrali i wybierz rozpoczęcie nowego patrolu.
  14. Zapisz i opuść grę.

Wszystkie te kroki są wymagane również przed instalacją moda The Wolves of Steel, a nie jest to najtrudniejsza część instalacji tego moda. Etilm, po ich wykonaniu, instaluje się znacznie prościej:

Instalacja megamoda Etilm

  1. Rozpakuj zawartość archiwum koniecznie programem 7zip do głównego katalogu Silent Hunter 5 np:
    C:\Ubisoft\Silent Hunter 5\etilm [katalog]
    C:\Ubisoft\Silent Hunter 5\install.bat [plik]
  2. Uruchom plik install.bat.
  3. Odpowiedz na kilka prostych pytań instalatora.
  4. Uruchom SH5 i wczytaj zapisany wcześniej stan gry

JSGME nie jest potrzebny do zainstalowania tej modyfikacji. Mod powinien być instalowany na czystej wersji 1.2.0 Silent Huntera 5 i prawdopodobnie współpracuje również z wersją Steam gry.

UWAGA: Pliki w katalogu Silent Hunter 5 zostaną nieodwracalnie nadpisane zmodyfikowaną wersją. Czasami psuje się echosonda (znany bug SH5) – należy wtedy wykonać kroki od 6 do 14 rozdziału Przed instalacją modyfikacji, ale z zainstalowanym modem Etilm, a następnie ponownie wczytać zapis gry, na którym problem wystąpił.

Domyślnie uruchomiony jest mod Real Navigation – nie będziesz widział pozycji swojego U-Boota na mapie, dopóki nie zlecisz swojemu nawigatorowi wykonania nawigacji zliczeniowej lub wyliczenia pozycji obserwowanej astronomicznej. Zapoznaj się z interfejsem, przeciągnij okienko komunikatów (chwytając za jego lewy, górny róg) na lewą stronę ekranu, okienko załogi w ten sam sposób na prawą stronę ekranu. Kurs wyznaczasz używając linijki – odczytujesz namiar po zaznaczeniu drugiego punktu. Dla nabrania wprawy w poruszaniu się okrętem w ten sposób, proponuję dotarcie w rejon działań przez Cieśniny Duńskie, a nie przez Kanał Kiloński. Ostatni krzyżyk w prawym górnym rogu interfejsu, to kompresja/przyspieszacz czasu.

Tutoriale musisz znaleźć w sieci. Szukaj na stronach WWW lub w Youtube dla haseł Wolves of Steel, NewUIs TheDarkWraith, Real Navigation.



Poniżej link do wersji 1.3 Etilm [620 MB] (do rozpakowania należy użyć programu 7zip):


Lista modów z kompilacji

  1. Accurate German Flags
  2. Fulgrim65 Startup Screen
  3. NewUIs_TDC_7_4_2_ByTheDarkWraith
  4. NewUIs_TDC_7_4_2_WWIIInterface_by_naights
  5. Officers skin by Naights
  6. Large Optics for TDW UI
  7. Large Optics for TDW UI RAOBF + Nomograph Fix
  8. MightyFine Crew Mod 1.2.1 Stock faces
  9. SH5Lifeboats_by_Rongel_TDW_stoianm_v2.11
  10. EQuaTool 01.01 by AvM – Large Style
  11. DynEnv
  12. IO_StrategicMap_7_4_2_for_TDWv742
  13. MightyFine Less Annoying Footsteps 1.0
  14. Naights_Underwater_Mod
  15. Sjizzle’s – Charts for NewUI’s_06.08.2015 ( merged part_2 and part_5)
  16. Sjizzle’s – Charts for NewUIs part 3_24.06.2013
  17. Sjizzle’s – Charts for NewUIs part 4_20.07.2013
  18. Sjizzle’s – Charts for NewUIs part1_07.06.2013
  19. Sjizzle’s – MarineQuadrat Charts for NewUIs v. 0.00.2
  20. Trevally Automated Scripts v0.6
  21. Trevally TDC Help v2.1
  22. Trevally Tutorial – All v0.2(for OHIIv1.3)
  23. Shadow Improvement Mod
  24. nVidia missing lights
  25. Church’s Compass Dials Mod v2.2 – Option Two
  26. NewUIs_TDC_7_4_2_Real_Navigation
  27. Jaromaz Chart Colour Scheme
  28. Radio Mod Grossdeutscher Rundfunk
  29. Jaromaz Radio & Gramophone
  30. NewUIs_TDC_7_4_2_RadCapTools_0_2_alpha
  31. HydrophoneFollowNearestContactFix_For_NewUIs_TDC_7_1_0_To_7_5_0
  32. R.S.D. – Reworked Submarine Damage v5.7.1 by vdr1981_Main mod
  33. R.S.D. & R.E.M. – GHG Hydrophone add-on (no hyd on surface)
  34. No Damn Bubbles, No Damn Halo Mod
  35. NDB,NDH OM#1 – No Dialog Indicator
  36. Stopwatch and U-Jadg Chronos by Shmal
  37. RPM Hydrophone v2.2.1
  38. sobers best ever fog V30 SH5_Shmal edited
  39. TEST DIALS Shmal
  40. NewUIs_TDC_7_5_0_RadCapTools_0_2_alpha
  41. Stopwatch Ticking Sound by Shmal
  42. sobers see thru wake fix
  43. Color Correction by Shmal
  44. Reduced Mission Tonnage v02
  45. Naights Underwater Mod
  46. new KM binos
  47. GreenPPIscope
  48. Trevally TDC Help v2.1
  49. Trevally Harbour & Kiel Canal Pilot

Wszystkie podziękowania można składać dla autorów każdej z modyfikacji indywidualnie. Ten megamod jest tylko wynikiem ich wytężonej pracy.

16 myśli na temat “Symulacja okrętu podwodnego

    1. Nie – TWoS wymaga patchowania plików gry, dodaje dużo dodatkowych (ale niestabilnych) elementów do AI, które znacznie obciążają system. Mój megamod jest lekki – nie obciąża komputera, ale wykorzystuje domyślne AI SH5. Wygląda podobnie do TWoS i zawiera wiele wspólnych elementów, ale nie jest wierną kopią TWoS. Więcej szczegółów o tym megamodzie w powyższym tekście :)

      1. Głównym czynnikiem ”niezjadliwym” gry jest mało inteligentne zachowanie jednostek , szczególnie okrętów wojennych. Pobieram Pańskiego moda i czekam na godziny wspaniałej zabawy :D

        1. Niestety tego elementu mój mod nie zmienia. Jest to raczej kompilacja dużo bardziej złożonych narzędzi urealniających samo polowanie, niż rozwiązanie problemów AI. Zamiana „gry” na „symulator”. Mój megamod pozwala na zapoznanie się z TWoS bez żmudnego procesu jego instalacji, który u mnie przebiegł bezproblemowo, ale tylko dlatego, że jestem geekiem. Sam proces zajmuje też dużo czasu, w przeciwieństwie do uruchomienia instalatora mojego megamoda ;)

      2. Dzieńdoberek, zainstalowałem wedle wskazówek i było wszystko „na miejscu”, niestety po następnym uruchomieniu gry stało się coś złego, gra jak by zignorowała Twój „etilm1.3-polski mod”. Obojętne czy wystartuję offline czy też z połączeniem „Ubisoft Connect” dialogi w j.angielskim, brak ikon załogi itd. itp. Tragedia, gra działa ale na swój sposób, czyli chyba w wersji podstawowej. Zainstalowałem wszystko ponownie po wcześniejszym wyczyszczeniu wszystkiego co związane z SH5 – rejestr również – ale tym razem wystartowała już bez zmodowania.

          1. Dzień dobry, tak wszystko według wskazań. Może „Ubi” samo wskakuje na zapisy z chmurki i dewastuje Twój MOD? Nic to, pozostaje czwarta próba ale jak nie zadziała to kiszka, trzeba będzie się pogodzić z porażką chyba, że Waść znajdziesz trochę czasu i pomożesz przez „Team Viewer” =?

        1. Niestety nie znajdę czasu na zabawy ze zdalnymi pulpitami. Sprawdź, czy UBI nie zaktualizował wersji i ew. pozostanie Ci pobranie pirata wersji 1.2.0 i na nim odpalenie modu. Jest to o tyle dziwne, że mod w żaden sposób nie wpływa na save’y. Możliwe, że UBI bada teraz integralność plików, ale też mi się nie chce wierzyć – w końcu ta gra zawdzięcza sukces modowaniu :) Pozdrawiam.

          1. Dziękuję za interesność. VICTORIA! Za piątym podejściem zaskoczył, ale po instalacji 1.2 kolejne już kroki wykonałem offline z „Ubi”. Myślenie jednak nie boli. Dzięki za PL Moda, na drugim kompie mam z najnowszym TWOS 2.2.24 ulepszonego kłębkiem modów jegomościa „fitzcarraldo”. Ktoś na „POLISHSEAMEN” narzekał do Ciebie, że tnie nawet na nie złym sprzęcie, dziwne bo ja tego nie doświadczam.
            Pozdrawiam,
            Piotr 1szy Nerwowy.

          2. Cieszę się, że się udało. Na POLISHSEAMEN nie widzę komentarza o FPSach – jedyny o zwalnianiu dotyczył TWoS: „czyste SH5 działało mi całkiem dobrze ale juz z WoS gra cięła niemiłosiernie”. Tutaj w komentarzach Lolek pisze o zwolnieniu, ale podejrzewam problem z konfiguracją sprzętową, bo zwolnienie po instalacji tego moda nie jest możliwe, ponieważ on nie ingeruje w pliki exe gry. Dopiero instalacja TWoS znacznie zwalania, ponieważ wykorzystuje swoje algorytmy AI i zmienia EXEki. Mój mod tworzony był specjalnie z nastawieniem na wysokie FPSy, bo zastępował TWoS na moim MacBooku i wymagał odpalania przez Wine, czyli poprzez emulację Windowsa w macOS – to już wystarczająco silny czynnik zwalaniający. Jednak na MacBooku w tym trybie ten mod śmiga błyskawicznie. Testowałem go też na naprawdę wiekowym laptopie z Windows 7 i tam również był demonem szybkości :)

    1. Jakiś bug – sprawdź logi. U mnie ma minimalny (wydaje się, że zerowy) wpływ na klatki, a cały symulator działa szybko nawet pod CrossOver (Wine) na MacBooku, który nie jest demonem szybkości :)

  1. Hej. Super mod. Dzięki niemu w końcu odkryłem tę część SH.
    Powiedz mi tylko czy jest opcja żeby włączyć oznaczenie kontaktów sonarowych na mapie? Chodzi mi o to że w momencie wykrycia kontaktu nie pojawiają się linie na mapie.
    Nie wiem czy to błąd czy celowe ograniczenia.
    Jeżeli niema takiej opcji proszę o radę jak obliczyć odległość do celu na podstawie nasłuchu?

    Pozdrawiam i dziękuję – świetny mod.

    1. Nie ma możliwości ich włączenia, byłoby to nierealistyczne :)

      Jest kilka metod, a najpopularniejsza to „Four Bearings”:

      cz.1 https://www.youtube.com/watch?v=dD3aMoZxaLI
      cz.2 https://www.youtube.com/watch?v=oza03yC1WJw
      cz.3 https://www.youtube.com/watch?v=ToNNiUQwMss
      cz.4 https://www.youtube.com/watch?v=d6BnS9CiqoQ

      Inne:
      https://www.youtube.com/watch?v=z2nr2G2SRGY

      W SH5 i moim megamodzie powinien też działać tutorial dla tej metody. Aktywuje się go z głównego menu i wygląda wtedy tak:
      https://www.youtube.com/watch?v=xN8_q0G6qmw

  2. Witam.Bardzo fajny mod.Mam pytanie,u mnie okno wiadomości jest po prawej stronie i zasłonięte przez zegary,podczas gdy na zdjęciach jest po lewej stronie.Jak to poprawić?

    1. Da się je po prostu przesunąć – trzeba najechać myszką na jeden z rogów lub górną belkę, aż pod kursorem pojawi się dodatkowy znak z czterema strzałkami.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.