Fotograficzna sceneria Czech

Sceneria całego kraju w jakości 75 cm na piksel, zajmująca ponad 300 GB miejsca na dysku, z idealnie dopasowanymi do tekstur obiektami 3D oraz liniami lasów. Sceneria obejmująca zasięgiem jedną, pełną mapę VFR 1:500 000.

Symulatorami zajmuję się od 1999 roku, ale dopiero teraz spełniło się moje marzenie – serwer domowy, po roku bezustannej pracy, zakończył właśnie pobieranie tekstur Google Maps (w minimalnej akceptowanej przeze mnie jakości 75 cm na piksel), niezbędnych do automatycznego utworzenia kompletnej i spójnej scenerii jednego państwa dla symulatora X-Plane.

Sceneria zajmuje ponad 300 GB miejsca na dysku.

Czechy jako jeden z nielicznych krajów posiada spójne i dobrej jakości tekstury terenu w Google Maps. Użytkownicy serwisu XPlane.cz zaimportowali linie lasów z OpenStreetMap i dodatkowo „ręcznie” dopasowali je do tekstur (czasami cieniutkie pasy drzew np. wzdłuż drogi) i utworzyli podział na lasy iglaste i liściaste. Scenerię uzupełnili dodatkowymi obiektami 3D (zamkami, elektrowniami, wieżami itp), co dodaje atrakcyjności i realności podczas lotu – np. podczas jednej, krótkiej trasy VFR trafiłem na trzy czeskie zamki :).

Do tej pory Czesi operowali na sceneriach o jakości zbliżonej do 3m/px – dopiero opisywane tutaj 75cm/piksel pozwala na uzyskanie realnych wrażeń z lotów VFR na 300 metrach AGL.
Czesi przygotowali dla symulatora X-Plane szereg bezpłatnych scenerii swoich lotnisk – ich spis można znaleźć na poniższej mapce:


Pokaż XPLANE.CZ: VFR ČR na większej mapie.

Budynki mieszkalne i użytkowe wygenerowałem z najnowszej wersji 7GB pliku XML/OSM/OpernStreetMap Czech oprogramowaniem OSM2XP. Czas generowania wyniósł 12 godzin. Tutaj ponownie ukłon w stronę Czechów za tak dokładne wypełnienie tej mapy konturami budynków – sceneria nabiera życia … dodatkowo niski lot VFR na 300 metrach jest dużo łatwiejszy w nawigowaniu „po mapie”, bo z daleka widać kontury nawet małych miejscowości.

Do testów scenerii zakupiłem aktualną, czeską mapę VFR – dopiero na niej obliczenia zaczęły zgadzać się idealnie (z Jeppesenem były małe problemy ;).

mapavfr

Sceneria jest kompatybilna z X-Plane 9 i 10 – wykonana w technologii SRTM mesh level 5. Poprzednia wersja (prezentowana na tych zrzutach) była wykonana w technologii overlay i bez wyciętych rzek i jezior. Najnowsza wersja zawiera już poprawnie wycięte akweny. Przerobiłem oprogramowanie GMaps, aby wykorzystywało nieskompresowane tekstury podczas wycinania wody z tekstur oraz do mojej korekcji kolorów (najwyższa możliwa końcowa jakość tekstur terenu). Zmiana ta pozwoliła na wycinanie nawet najmniejszych i najwęższych rzek, które w czeskim OSM są oddane bardzo dokładnie.

Źródła Google Maps często są zbyt mało kontrastowe i zbyt jasne na potrzeby X-Plane – czasami również za mało kolorowe. Zastosowałem swój program do korekcji kolorów (wymaga czystych tekstur – jeszcze przed wygenerowaniem scenerii). Porównawczy efekt działania tego programu można obejrzeć na poniższym przykładzie:

Wrażenia z lotów na tej scenerii? Niczym nieskrępowana wolność. Podczas lotu często zdarzają się odchylenia od trasy, aby zobaczyć jeszcze jedną, kolejną atrakcję wypatrzoną z daleka :) Interesujące są nawet loty bez planu i celu – zawsze można natknąć się na jakiś ciekawy element krajobrazu a Czechy to piękny kraj :)

Zrzuty ekranowe bez edycji – pochodzą prosto z symulatora X-Plane 10. Polecam obejrzenie pełnej galerii, ponieważ nie wszystkie zrzuty z galerii są umieszczone na tej stronie. Proszę o oglądanie w trybie pełnoekranowym – pełna dostępna rozdzielczość to 1920×1200.

Sceneria tylko do użytku prywatnego.

5 myśli na temat “Fotograficzna sceneria Czech

  1. Cześć, możesz dać ten wspaniały projekt i ja do użytku domowego? Chcę zrobić licencję pilota i jest to wspaniała okazja, aby trenować na mnie znajomy teritorium :). Cześć, Honza, Ostrava.

    1. Niestety oficjalnie nie można udostępniać danych pobranych z Google Maps – tylko pobierający może je wykorzystywać …

    1. No właśnie, jaromaz, orientujesz się jak wygląda możliwość dostosowania oculus rift do współpracy z Twoim symulatorem?

Pozostaw odpowiedź xXx Anuluj pisanie odpowiedzi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.