Lotnictwo, Symulatory, X-Plane , ,

Fotograficzna sceneria Czech

Sceneria całego kraju, w jakości 75 cm na piksel, zajmująca ponad 300 GB miejsca na dysku, z idealnie dopasowanymi do tekstur obiektami 3D oraz liniami lasów. Sceneria obejmująca zasięgiem jedną, pełną mapę VFR 1:500 000.

Symulatorami zajmuję się od 1999 roku, ale dopiero teraz spełniło się moje marzenie – serwer domowy, po roku bezustannej pracy, zakończył właśnie pobieranie tekstur Google Maps (w minimalnej akceptowanej przeze mnie jakości 75 cm na piksel), niezbędnych do automatycznego utworzenia kompletnej scenerii jednego państwa dla symulatora X-Plane. Całość będzie zajmowała ok. 300 GB – aktualnie po korekcji kolorów posiadam połowę – 150 GB. Właśnie z tej połowy pochodzą wszystkie prezentowane tu zrzuty ekranowe.

Car_C152II_119.png Car_C152II_272.png Car_C152II_10247.png Car_C152II_118.png Car_C152II_1071.png Car_C152II_10156.png

Czechy, jako jeden z nielicznych krajów, posiadają spójne i dobrej jakości tekstury terenu w Google Maps. Użytkownicy serwisu XPlane.cz zaimportowali linie lasów z OpenStreetMap – ale dodatkowo „ręcznie” dopasowali je do tekstur (czasami cieniutkie pasy drzew np. wzdłuż drogi) i utworzyli podział na lasy iglaste i liściaste. Scenerię uzupełnili dodatkowymi obiektami 3D (zamkami, elektrowniami, wieżami itp) – co dodaje atrakcyjności i realności podczas lotu; np. podczas jednej, króciutkiej trasy VFR trafiłem na aż trzy zamki :).

Car_C152II_317.png Car_C152II_134.png Car_C152II_10228.png Car_C152II_278.png Car_C152II_136.png Car_C152II_146.png

Niestety do tej pory Czesi operowali na sceneriach zbliżonych do 3m/px – dopiero opisywane tutaj 75cm/piksel pozwala na uzyskanie realnych wrażenia z lotów VFR na 300 metrach :)
Czesi przygotowali dla symulatora X-Plane szereg bezpłatnych scenerii swoich lotnisk – ich spis można znaleźć na poniższej mapce:


Pokaż XPLANE.CZ: VFR ČR na większej mapie.

Budynki mieszkalne i użytkowe wygenerowałem z najnowszej wersji 7GB pliku XML/OSM/OpernStreetMap Czech oprogramowaniem OSM2XP. Czas generowania wyniósł 12 godzin. Tutaj ponownie ukłon w stronę Czechów za tak dokładne wypełnienie tej mapy konturami budynków – sceneria nabiera życia … dodatkowo niski lot VFR na 300 metrach jest dużo łatwiejszy w nawigowaniu „po mapie” – z daleka widać kontury nawet małych miejscowości.

Car_C152II_150.png Car_C152II_154.png Car_C152II_156.png Car_C152II_219.png Car_C152II_363.png Car_C152II_17.png

Do testów scenerii zakupiłem aktualną, czeską mapę VFR – dopiero na niej obliczenia zaczęły zgadzać się idealnie (z Jeppesenem były małe problemy ;).

mapavfr

Sceneria jest kompatybilna z X-Plane 9 i X-Plane 10 – wykonana w technologii SRTM mesh level 5. Poprzednia wersja (prezentowana na tych zrzutach) była wykonana w technologii overlay i bez wyciętych rzek i jezior. Najnowsza wersja (zrzuty wkrótce) zawiera już poprawnie wycięte akweny. Przerobiłem oprogramowanie GMaps aby wykorzystywało nieskompresowane tekstury podczas wycinania wody z tekstur oraz do mojej korekcji kolorów (najwyższa możliwa końcowa jakość tekstur terenu). Zmiana ta pozwoliła na wycinanie nawet najmniejszych i najwęższych rzek (które w czeskim OSM są oddane bardzo dokładnie).

Car_C152II_199.png Car_C152II_110.png Car_C152II_20.png Car_C152II_201.png Car_C152II_1033.png Car_C152II_193.png

Źródła Google Maps często są zbyt mało kontrastowe, zbyt jasne na potrzeby X-Plane a czasami za mało kolorowe – zastosowałem swój program do korekcji kolorów (wymaga czystych tekstur – jeszcze przed wygenerowaniem scenerii). Porównawczy efekt działania tego programu można obejrzeć na poniższym przykładzie:

Wrażenia z lotów na tej scenerii? Niczym nieskrępowana wolność. Podczas lotu często zdarzają się odchylenia od trasy, aby zobaczyć jeszcze jedną, kolejną atrakcję wypatrzoną z daleka :) Interesujące są nawet loty bez planu i celu – zawsze można natknąć się na jakiś ciekawy element krajobrazu – a Czechy to piękny kraj :)

Car_C152II_213.png Car_C152II_104.png Car_C152II_24.png Car_C152II_351.png Car_C152II_10219.png Car_C152II_127.png

Poniżej część zrzutów ekranowych – wszystkie bez edycji, pochodzą prosto z symulatora X-Plane 10. Polecam obejrzenie pełnej galerii (nie wszystkie zrzuty z galerii są umieszczone w miniaturach na tej stronie). Proszę o oglądanie w trybie pełnoekranowym, pełna dostępna rozdzielczość to FullHD+ (16:10) 1920×1200.

Car_C152II_249.png Car_C152II_1050.png Car_C152II_295.png Car_C152II_361.png Car_C152II_1022.png Car_C152II_86.png Car_C152II_10237.png Car_C152II_10264.png Car_C152II_10132.png Car_C152II_69.png

Sceneria tylko do użytku prywatnego.

5 komentarzy do wpisu “Fotograficzna sceneria Czech

  1. Cześć, możesz dać ten wspaniały projekt i ja do użytku domowego? Chcę zrobić licencję pilota i jest to wspaniała okazja, aby trenować na mnie znajomy teritorium :). Cześć, Honza, Ostrava.

    1. Niestety oficjalnie nie można udostępniać danych pobranych z Google Maps – tylko pobierający może je wykorzystywać …

    1. No właśnie, jaromaz, orientujesz się jak wygląda możliwość dostosowania oculus rift do współpracy z Twoim symulatorem?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *